System płatności Blik jest zdecydowanie najczęściej wybieraną metodą regulowania należności za zakupy internetowe. Jednak coraz chętniej korzystamy z niego również w innych okolicznościach, zwłaszcza w sklepach stacjonarnych. Ta wielofunkcyjność może sprawić, że polskie rozwiązanie zyska akceptację klientów w innych krajach.
Powstały w 2015 system płatności Blik zdobywa coraz większą popularność. W internecie jest pierwszym wyborem kupujących. Jednak coraz chętniej używają go oni również do innych rozliczeń, np. błyskawicznych przelewów na numer telefonu.
Multifunkcyjny system płatności Blik
W tym właśnie tkwi siła Blika. W przeciwieństwie do konkurencyjnych systemów płatności mobilnych z innych krajów, np. Swisha ze Szwecji, Bizuum z Hiszpanii czy Ideala z Holandii, jest on wielofunkcyjny. Dzięki temu ma potencjał i szanse na to, by przyjąć się również poza Polską. Już mogą korzystać z niego niektórzy klienci na Słowacji. Niebawem ma być też dostępny dla Rumunów i Czechów.
Aczkolwiek już teraz klienci polskich banków mogą nim płacić zbliżeniowo za granicą. Zresztą robią to w różnych zakątkach świata. Niedawno Polski Standard Płatności, operator Blika, informował o pierwszych takich transakcjach w Wybrzeżu Kości Słoniowej, na Wyspach Cooka i wyspie Jersey.
System płatności Blik ma wiele zastosowań. Można nim:
- płacić w internecie (po dodaniu strony do zaufanych jest to możliwe także bez podawania kodu przy każdej transakcji),
- przesyłać pieniądze innym użytkownikom w czasie rzeczywistym,
- wysyłać prośbę o szybki przelew,
- płacić w sklepach stacjonarnych z użyciem kodu i bez niego, po zbliżeniu telefonu do terminala (jak kartą),
- wypłacać pieniądz z bankomatu,
- wpłacać pieniądze we wpłatomacie,
- wystawiać czeki, czyli kody, którym można płacić online i w punktach naziemnych,
- odraczać płatność, czyli korzystać z formy kredytu,
- automatycznie regulować stałe rachunki (płatności powtarzalne), np. abonament za internet, dostęp do serwisu streamingowego, prenumeratę gazety.
Przy czym nie wszystkie funkcje są dostępne dla klientów wszystkich banków.
Jak korzystamy z Blika
W I połowie 2025 użytkownicy Blika wykonali prawie 1,4 mld transakcji, których łączna wartość przekroczyła 207 mld zł. W stosunku do tego samego okresu rok wcześniej liczba operacji zwiększyła się o 1/4, a wydane w ten sposób środki - o 1/3. Pojedyncza transakcja opiewała na 149 zł, aczkolwiek mocno różniła się w zależności od kanału.
Każdy z funkcji Blika rozwija się w tempie dwucyfrowym. Najszybszy postęp dotyczy płatności w sklepach stacjonarnych (POS) oraz przelewów na telefon (P2P). Z tym że nadal najchętniej system płatności Blik używany jest w internecie.
Aczkolwiek udział tego kanału systematycznie maleje. Jeszcze dwa lata temu przeszło co druga transakcja Blikiem (55,3 proc.) odbywała się online. Dziś jest to mnij niż połowa (47,5 proc.).
Jednak najbardziej rośnie popularność płatności zbliżeniowych. W okresie od stycznia do końca czerwca 2025 liczba takich transakcji zwiększyła się o 46 proc., a ich wartość - o 59 proc. Blik C (contactless) stanowi już prawie połowę (47 proc.) operacji w terminalach POS. Udział tego kanału rośnie.
W dłuższym horyzoncie widać również większe zainteresowanie szybkimi transferami na numer telefonu i nieco mniejsze wypłatami gotówki Blikiem.
System Blik królem płatności w internecie
W e-commerce Blik jest absolutnym hegemonem jako metoda opłacania zakupów. Już jakiś czas temu zdetronizował on karty. Skalę dysproporcji między tymi narzędziami idealnie pokazują liczby.
W I kwartale 2025 Blikiem w internecie zapłacono więcej razy (325 mln transakcji) niż kartami przez cały 2024 (309 mln operacji). W ciągu kwartału Blikiem wydaje się online 3,5-krotnie więcej pieniędzy niż kartami (49,5 vs 13,8 mld zł w pierwszych trzech miesiącach 2025).
Za co najczęściej płacimy Blikiem online? Najpopularniejszymi kategoriami w e-commerce są:
- zakłady bukmacherskie,
- transport,
- moda,
- rachunki,
- usługi finansowe,
- dom i ogród.
Liczba i wartość transakcji w poszczególnych kanałach Blika
|
↓Kanał |
Liczba transakcji [mln] |
Dynamika r/r [proc.] |
Wartość transakcji [mld zł] |
Dynamika r/r [proc.] |
Średnia wartość transakcji [zł] |
|
Online |
661,6 |
22% |
102,4 |
29% |
155 |
|
POS |
338,1 |
31% |
19,5 |
38% |
58 |
|
Bankomat / wpłatomat |
37,8 |
11% |
27,2 |
16% |
720 |
|
Przelew na telefon |
354,6 |
25% |
58,1 |
41% |
164 |
Źródło: obliczenia własne i Polski Standard Płatności
Użytkownicy systemu płatności Blik
W I połowie 2025 z Blika korzystało 19,4 mln użytkowników (+15 proc. w 12 miesięcy). Statystycznie każdy z nich realizował w miesiącu po 13 transakcji.
Przy czym w systemie zarejestrowanych było 32,6 mln aplikacji. Różnica wynika z faktu, że jedna osoba może mieć dostęp do Blika jako klient różnych banków. Zatem faktycznie użytkowników zapewne było mniej.
Najwięcej blikowiczów miał PKO BP. Było ich 4,5 mln. Za największym polskim bankiem uplasowały się mBank (2,5 mln użytkowników Blika) oraz ING Bank Śląski (2,4 mln). Ponadto w jeszcze trzech instytucjach (Santander, Bank Millennium, Bank Pekao) liczba blikowiczów przekroczyła 2 mln.