
Blik, karta i przelew to najpopularniejsze metody płatności za zakupy w internecie wśród Polaków. Ten pierwszy szybko umacnia swoją pozycję w e-commerce kosztem ostatniego, a plastik mniej więcej utrzymuje status quo.
Wartość handlu online w Polsce systematycznie rośnie. Robiąc zakupy w internecie, należność możemy regulować różnymi metodami. Jednak najczęściej wybieranymi są: Blik, karty oraz przelewy (w tym transfery typu pay-by-link, czyli automatycznie uzupełniające się w formatce do transakcji).
Jak często wybieramy te narzędzia, kupując coś online? Jak wygląda układ sił między nimi? W rozwiązaniu tej zagadki pomogą dane NBP oraz Polskiego Standardu Płatności (operatora Blika).
Jak płacimy za zakupy w internecie
Wg danych banku centralnego w 2024 robiąc zakupy w internecie, 308,7 mln razy posłużyliśmy się kartami płatniczymi. To o prawie 1/5 częściej niż rok wcześniej (258,4 mln transakcji).
Wg tego samego źródła w tym samym okresie wykonaliśmy 244,7 mln przelewów (faktyczna ich liczba była większa, ale uwzględniamy tylko transakcje e-commerce). To o prawie 1/7 mniej niż rok wcześniej (spadek z 281,1 mln). Przy czym liczba szybkich przelewów zmniejszyła się o 1/3 (ze 113,3 do 76,3 mln).
Zdecydowanie najpopularniejszą metodą płatności za zakupy w internecie okazał się Blik. Wg danych PSP użyliśmy go w 1,2 mld transakcji. Częstotliwość korzystania z tego narzędzia wzrosła o 30 proc. (z 921 mln razy).
Zatem w 2024 Blika używaliśmy w dwóch na trzy transakcje (ponad 68 proc.) zakupowe w internecie. Przelew wybieraliśmy w co siódmej transakcji (14 proc.). Nieco częściej (prawie 18 proc.) opłacaliśmy zakupy w internecie kartą.
Rok wcześniej udziały rynkowe tych instrumentów wynosiły: 64 proc. (Blik), 19 proc. (przelewy) i 17 proc. (karty). Blik zyskał więc głównie kosztem poleceń płatniczych, jak nazywa się w przelewy nomenklaturze finansowej.

Liczba transakcji w polskim e-commerce [mln operacji]
Metoda || rok |
2024 |
2023 |
dynamika |
karta |
308,7 |
258,4 |
+19,5% |
przelew |
244,7 |
281,1 |
-13% |
Blik |
1200 |
921 |
+30% |
Opracowanie własne na podstawie danych NBP i PSP
Ile wydajemy na zakupy w internecie
W 2024 nie tylko częściej kupowaliśmy online, ale też wydawaliśmy na to większe kwoty. Wartość zakupów opłaconych kartami zwiększyła się o ponad 1/4 - do 51,7 mld zł (z 40,6 mld zł). To sprawiło, że udział tego instrumentu w rynku płatności e-commerce nieznacznie się zwiększył (z 16 do 17 proc.).
Statystycznie jedna transakcja plastikiem w internecie opiewała na 167 zł. W ciągu roku wzrosła o prawie 7 proc. (ze 157 zł).
Większe zakupy online robiliśmy, płacąc za nie przelewem. Średnio było to 330 zł, czyli o 5 proc. (17 zł) więcej niż rok wcześniej.
Łącznie wydaliśmy tak 80,7 mld zł. Zatem skumulowana wartość transakcji opłaconych przelewami zmalała o 8 proc. (z 88 mld zł). W efekcie udział tego instrumentu płatniczego skurczył się z 35 do 26 proc.
Płacąc w internecie Blikiem, wydawaliśmy najmniej. Przeciętnie było to 148 zł na jedną operację (wzrost o 14 proc. ze 130 zł). Jednak z uwagi na ogromną liczbę transakcji tym narzędziem ich skumulowana wartość wyniosła 172,6 mld zł, rosnąc w rok o przeszło 1/3 (ze 125,6 mld zł). To sprawiło, że udział tej metody w całym rynku płatności e-commerce przekroczył 56 proc. Rok wcześniej było to nieco ponad 49 proc.

Wartość transakcji w polskim e-commerce [mld zł]
Metoda || rok |
2024 |
2023 |
dynamika |
karta |
51,7 |
40,6 |
+27% |
przelew |
80,7 |
88 |
-8% |
Blik |
172,6 |
125,6 |
+37% |
Opracowanie własne na podstawie danych NBP i PSP